Utflykt

I morgon får Malte vara hemma med mig. Vi ska nämligen ut på en mysig utflykt.

Vi ska till min fina vän C som bor i Arboga och hälsa på. Det ser jag framemot!

Kram

Morsdag!

Till min kära mamma:
Om jag inte varit så klantig i fredags när jag fixade med blombudet till dig, och i stället för att skriva DIG som mottagare så skrev jag mig själv! Suck!

Dessa är i alla fall till dig och jag älskar dig!





Miniweekend

Go morgon,
Idag var Malte morgonpigg, kl.06.00 sa vi hej till denna lördag.

Imorgon tävlar Maken i Triathlon i Hallstahammar, så då passar vi på att bo på Scandic i Västerås inatt. Vi får checka in kl.14.00, så då blir det mys i poolen och en skön bastu. Sedan middag i restaurangen.

Mysigt med hotellmys med Malte. Förra gången var i Eskilstuna, när vi hade varit på Zoo. Malte fick hög feber och sedan kräktes han på vägen hem stackarn. Hoppas denna gång blir mysigare för honom.

Vad gör ni idag?

Kram

Vad är hälsa?

Här kommer ett lååång inlägg.
Hoppas ni orkar läsa!
 

Vad är en hälsosam livsstil? På den frågan finns det säkert lika många svar som det finns människor.  Jag söker just nu MINA svar.

 

Hälsa är ju väldigt individuellt. Det som är hälsosamt för mig och min kropp behöver inte vara det för någon annan.

 

Vad som motiverar mig är många saker:
Jag vill vara stark i kroppen. Jag vill hålla mig frisk. Jag vill vara en sund förebild för Malte och naturligtvis mina bonusbarn. Och naturligtvis vill jag känna mig snygg och vältränad 🙂 Jag vill åldras med grace och att min familj skall känna sig stolta över mig.

 

Jag anser även att hälsa sitter i huvudet. Det centrat i hjärnan där njutningen sitter. För mig är njutning också viktigt, men på ett balanserat sätt.

 

Hälsosam livsstil för mig betyder alltså BALANS av alla de ingredienser som jag vill ha i mitt liv. En livsstil som fungerar och som inte är en kortsiktig ”Quick fix”. Lagom mycket träning och lagom mycket mys i soffan.

 

Dock tror jag att en diet, kan fungera som en kickstart inför att man tänker lägga om sin kost.

 

Hälsa behöver absolut inte ha någonting med vikten att göra. Det finns smala människor som på insidan inte mår så bra.

 

För mig, så går hälsa hand i hand med min vikt. Jag har med åren blivit tvungen att tänka på vad jag stoppar i mig samt röra på mig mera. Det behövde jag aldrig tänka på när jag var under 30 år.

 

Jag gick ner 12 kg förra året när jag körde strikt LCHF samt regelbunden träning. Det finns olika faktorer som spelar in att jag sedan gick upp 6 kg. Den viktigaste aspekten, tror jag, är att jag kände mig bekväm och slutade att väga mig. På så sätt kunde sedan dessa 6 kg sakta krypa sig på.

 

Under semestern så släppte jag på handbromsen samt att jag i julas slutade att snusa. För att jag skall kunna hålla bättre koll, så måste jag fortsätta att väga mig. För mitt eget välbefinnandes skull. Jag mår inte bra när jag väger för mycket.

 

LCHF är det som ligger närmast för mig, dock inte längre superstrikt. Det finns saker som jag fortfarande vill kunna äta ibland (njutningscentret) och det är:

 

  • Pasta, fast då väljer jag fullkorn.
  • Pizza & hamburgare
  • Vitlöksbröd
  • Chips & choklad

 

 

Läsk, glass, kaffebröd har jag däremot inga problem med att reducera.

 

Om vi är bortbjudna på middag/lunch/fika, så äter jag vad som bjuds. Jag anser, att andra inte skall behöva anpassa sig till MIN livsstil. Däremot så kanske jag tar lite mindre av kolhydraterna. Jag tycker att man skall respektera att värden/värdinnan har ansträngt sig för min skull!

 

Jag kontrollerar vad jag stoppar i min mun i min vardag. Jag anser att det är vardagen som skapar helheten. I alla fall som mitt liv ser ut. Hade jag t.ex. haft ett resande arbete så kanske min ”vardag” sett annorlunda ut. Jag utgår från MIN vardag.

 

Jag vill gärna både ”äta kakan och ha den kvar” och då får jag alltså hitta en lösning som passar mig. Vilket jag håller på att undersöka just nu. Till syvende och sist, så handlar ju faktiskt allt om debet och kredit. In- och utflödet. Ganska enkelt egentligen.

 

Ju mera som man rör på sig, desto mera kan man också stoppa i sig. Och stoppar man i sig mindre, ja då minskar man i vikt.

 

Däremot känner jag mig själv alltför väl och om jag släpper på ”handbromsen” och äter för mycket kolhydrater så triggar det igång mitt sug för allt annat onyttigt. Eller om jag inte tränar på någon/-ra veckor. Då tappar jag motivationen och viktökningen blir ett faktum.

 

Enligt Ayurvedan så är min starkaste doscha Kapha, och det tycker jag stämmer väldigt bra. Om man är medveten om sina svagheter, så är det mycket lättare att bibehålla balansen.

 

Eftersom vi alla INTE är stöpta i samma form, så passar all kost & träning oss olika.

 

Därför så tycker jag att det viktigaste är att lära sig att LYSSNA till sin egen kropp. Att verkligen vara uppmärksam på vad som fungerar för just DIG.

 

Intervallträningen passar mig perfekt. Jag behöver inte springa non-stop utan jag ”får” även ”vila” emellan. Jag springer i 30 sek och går fort i 30 sek. 30 minuter ligger mina träningspass på och just nu ligger det i linje med min mentala kapacitet för att vara hållbart, dvs. inställning & motivation.

 

Dessutom så är det gratis och jag behöver inte anpassa mig efter varken öppet-tider eller tider för gruppträning.

 

Jag undersöker just nu PF, dvs. periodisk fasta. Det innebär att jag två dagar i veckan äter endast 500 kalorier/dag för att de andra 5 dagarna äta som jag vill (5/2). Jag tänker prova detta i 5 veckor för att sedan gå över till 16/8, vilket betyder att man är fastande i 16 timmar och har ett ”ätfönster” på 8 timmar dock inga kaloribegränsningar.

 

Ur hemsidan: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/

 

Enklaste varianten som jag rekommenderar som del av en livsstil

Periodiska fasta i sin enklaste form är att du hoppar över en måltid. Låt oss säga att du har ätit upp din kvällsmiddag kl 20.00. Du äter inget under kvällen och utnyttjar nattens automatiska fasta, hoppar över frukost och äter först en lunch kl 12.00. Då har din kropp fastat i 16 timmar. Efter lunchen äter du ett eller två mellanmål och en middag på kvällen kl 20.00 igen. Du kan upprepa detta dagligen eller ett par dagar i veckan, helt beroende på vad som passar i din vardag. Detta upplägg brukar kallas ett 16/8-upplägg, det vill säga du fastar 16 timmar (fastefönster) och äter din mat under 8 timmar (ätfönster).”

 

”Givetvis kan du prova periodisk fasta genom att inte äta kvällsmat eller hoppa över någon annan måltid. Du kan till exempel äta mellan 06.00 – 14.00 och fasta de kommande 16 timmarna. Det finns helt enkelt många olika upplägg av periodisk fasta och för bästa effekt bör du hitta den variant som passar i din vardag och som du kan hålla över längre tid.”

 

 

Enligt denna variant så känns det som om jag faktiskt kanske kan både ”äta kakan och ha den kvar”, vi får se. Jag återkommer och berättar hur detta fungerar för mig.

 

Kram!