Andlighet?

Vad är andlighet för mig?

För mig innebär andlighet en strävan att lyssna inåt. Att leva som man lär. Godhet, omtänksamhet, respekt.

Att försöka att vara sann mot sig själv. Att verkligen älska och respektera sig själv inifrån, oavsett hur dagsformen ser ut. Det är inte alltid lätt. Andlig utveckling pågår ständigt och jag tror inte att man någonsin blir klar.

Att våga stanna upp. Att våga stanna i tystnaden. Stunder av ensamhet. Att möta sig själv. Att lyssna på den inre rösten som guidar oss så väl, bara vi lyssnar – verkligen lyssnar. Att vara här och nu.

Det finns massor av olika vägar till inre lyssnande. För mig fungerar meditation bäst. Eller att jag är ensam hemma och få njuta av tystnaden. Att stilla allt brus som pågår omkring oss. Jag är oerhört känslig för ljud, när det blir för stökigt och stojigt. Eller om det har varit en stressig period, då måste jag få tystnad för att kunna landa och ladda mina batterier igen.

Man brukar ju säga: ”Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad”, jag skulle vilja att vi FÖRST lär oss: ”Behandla Dig själv såsom du vill att andra ska behandla dig” – därför att vi har tyvärr en tendens att vara vår egen värsta fiende.

Andlighet för mig innebär också en Universell kraft och energi. Ibland kallar jag den Gud. Ibland kallar jag den Kärlek. Oavsett vad vi kallar den, så tror jag att den finns där och verkar för vårt bästa. Även om vi inte alltid ser och förstår. Det är en tröst att känna den tilliten. Vad har man att förlora?

1993 påbörjande jag min medvetna andliga resa, och de senaste 10 åren har jag haft fullt upp att jonglera alla bollar som familjelivet innebär. Nu är jag dock redo att fortsätta min medvetna andliga resa. Det känns väldigt spännande och att denna gång få dela denna resa med min älskade Make, det är stort.

Namaste ❤

Kommentera

